fredag 25 februari 2011

Dags att ta tag i trädgårdsdagboken!


Enligt experter är det bra att föra dagbok över sitt trädgårdsarbete.
Och det har jag tänkt ha som ett vinterprojekt.
Ja, att bara föra in namnen på de klematisplantor jag planterade under förra säsongen.
Resten är redan fixat.
Mysig att kura upp i soffan och pyssla med.
Hmm... Ja, nu är det ju det vanliga med att hitta tid till sånt som kan kännas som nödvändigt ont.
Och vips, sätter snart trädgårdssäsongen igång igen!
Så yalla Cattie! Ikväll kör jag igång och fixar det sista, sen
VÄLKOMNAS KOLONISÄSONG 2011!

Redan söndag 6 mars åker jag och N, ner till Malmö för årets första Trädgårdsmässa.
Det ska bli så mysigt och säkert inspirerande! Länk till mässan: http://www.skansktradgard.se/Home.asp?id=156

Jag har tänkt att slänga ut fröer direkt i rabatten, för att jag vill göra det enkelt för mig och ha en lustfylld trädgård. Det är mycket jobb oavsett och jag strävar efter att min koloni ska kännas som en härlig oas för avkoppling och mys.
Inspirationen kommer från min bibel
"Lättjans trädgård" av Siv Key Nilsson

Boken vänder sig till trädgårdsentusiasten som vill ha enklare utvägar för att få tiden att räcka till. Jag får exempelvis förslaget att odla direkt i säcken, vilket innebär att:
* Lägga säcken på en skyddad plats med lagom sol för det som ska odlas.
* Stick dräneringshål på säckens undersida. Vänd säcken och skär bort plasten så att du får en stor rektangulär jordbädd.
* Plantera växterna, inte fler än att de får plats när de börjar växa.
Vattna jorden, och fortsätt sedan vattna när jorden i säcken verkar torr.
Mer behövs faktiskt inte..

Dags att sätta igång! God kväll på er!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar